07 March 2022

TikTok: Het nieuwe platform voor jouw bedrijf?

Korte filmpjes waarin je danst, zingt of playbackt: TikTok is al lange tijd niet meer weg te denken uit het huidige social media beeld. Dit extreem snelgroeiende social media platform was in 2021 de meest gedownloade app in Europa en is inmiddels al doorgestegen naar al meer dan 100 miljoen actieve gebruikers! Maar, is TikTok ook interessant voor jouw bedrijf en zo ja, wat kun je er mee?

De opkomst van TikTok

TikTok valt onder het moederbedrijf ByteDance, dat in 2012 werd opgericht. In 2016 hebben ze de app Douyin ontwikkeld, wat enorm succesvol was in China. Eerder werd in 2014 de app Musical.ly gelanceerd door Alex Zhu en Lulu Yang. Deze app had een sterkte lancering in de Verenigde Staten. ByteDance besloot toen om musical.ly over te kopen en samen te voegen met Douyin onder een nieuwe naam: TikTok. De nieuwe app TikTok werd internationaal beschikbaar. Hoewel de app wereldwijd bekend staat als TikTok, gebruikt China nogsteeds de naam Douyin. Beide apps gebruiken dezelfde software, alleen de content verschilt door de reguleringen vanuit China.

Na de internationale lancering van TikTok groeide de app razendsnel. Inmiddels zijn er in Nederland al meer dan 2 miljoen dagelijks actieve gebruikers, wat meer dan een verdubbeling is van het jaar daarvoor!

Wat is TikTok?

TikTok is een full-screen mobile app waarin gebruikers en content creators korte video’s delen, vaak met een voice-over of muziek. Opvallend is dat de content vaak eenvoudige producties zijn en een amateuristische, simpele en authentieke look en feel hebben. Zo is het toegankelijk voor jong en oud, amateur en professional, consument en zakelijk.

Meta – het moederbedrijf van Instagram en Facebook – ontwikkelde al snel een soortgelijk alternatief binnen Instagram: Instagram Reels. Wat praktisch hetzelfde is als TikTok. Nu de look-and-feel van Instagram ook is aangepakt, heeft het al helemaal iets weg van TikTok. Er is geen ontkomen meer aan.

Waarom zou jij TikTok inzetten?

  • Tiktokkers zijn 1,5x zo snel geneigd om direct iets te kopen vanaf het platform t.o.v. andere platforms;
  • Omdat er op dit moment nog een stuk minder concurrentie is van adverteerders in Nederland, is TikTok goedkoop in te zetten;
  • Door full-screen visibility kun je volledig de aandacht van je doelgroep vangen – in tegenstelling tot kleine mobiele banners;
  • TikTok is één van de meeste gebruikte apps onder jongeren. Maar ook onder oudere doelgroepen is TikTok flink aan het groeien. Inmiddels is 46% van de TikTok gebruikers 25+!
  • TikTok biedt veel creatieve vrijheid, juist doordat originaliteit beloond wordt kan je als creator helemaal losgaan op TikTok. 

T.T.T (TikTokTips)

  • Het klinkt gek, maar maak geen video die te gelikt is! Ad blindness is onder jongeren extreem hoog, probeer daarom je content interessant en authentiek te maken, zodat het past in de “for you-page” van de TikTokkers.
  • Volg altijd de laatste trends om relevant te blijven. De hashtags, songs, creators, content types die goed presteren, veranderen nog sneller dan het weer in Nederland. Zorg dat je content dus altijd actueel is.
  • Samenwerken met content creators (influencers) is op TikTok erg succesvol. Content van content creators waarmee je doelgroep bekend is wordt in veel gevallen eerder geaccepteerd. Probeer hier dus zeker gebruik van te maken!

Benieuwd wat TikTok voor jouw bedrijf kan betekenen of gewoon eens verder sparren over de mogelijkheden? Neem contact  op via hello@brandwebbing.com of bel ons op  + 31 30 888 4 666. Wij denken graag met je mee!

Tijn Hoekstra

Media Consultant

Meer van ons zien?

Wij delen geregeld inkijkjes in onze manier van werken en dagelijkse gang van zaken op kantoor, op Instagram en LinkedIn. We vinden het leuk als je ook aansluit!