Als contentmarketing- en mediabureau, zijn onze concepten en formats natuurlijk erg belangrijk. Je ziet hier geregeld mensen van ons creatief team getergd rondlopen en met stiften op de ramen schrijven. Vaak worden hier meerdere mensen bijgehaald en dan zie je dus zo'n heel clubje rond een paar woorden met pijlen staan praten. Dit is meestal vlak voor het Eureka-moment. En dat is dan weer het startschot voor het uitwerken.
Concepten en formats zijn manieren om aandacht van jouw doelgroepen te krijgen waardoor ze gaan doen wat wij willen dat ze gaan doen. Dit is natuurlijk afhankelijk van de doelen die jij wil behalen. Om deze aandacht te krijgen, gaan we eerst iets geven. Quid pro quo, oftewel: voor wat, hoort wat.
Belangrijk voor een concept of format is dat het herkenbaar is voor de doelgroep. Daarom kijken wij naar de contentvormen en formats die de doelgroep al kent en waar zij blij van wordt. De basis van een concept wordt daarom altijd gevormd door inzichten over de doelgroep en een helder doel. Heeft de doelgroep iets te leren? Dan kiezen we bijvoorbeeld graag voor een quiz. Het format is bekend, maar het onderwerp is wat jij graag met de doelgroep wil aansnijden. Wil je vertellen hoe goed de dienst is die je aanbiedt, dan is een mini-documentaire waarin de doelgroep dat zelf vertelt, logischer en herkenbaarder. Een beetje van onszelf en een beetje wat de doelgroep al kent: dat is ons favoriete recept!
Wij zijn, al zeggen we het zelf, heel goed in het bedenken van nieuwe formats en concepten. Dat betekent dat ieder project zijn eigen dynamiek doorloopt en we nieuwe paden creëren. Toch zijn er een aantal hoofdroutes die we vaak eerst bewandelen.
Storytelling
Wij mensen zijn ‘bedraad’ om informatie, beloftes en emotie tot ons te nemen in de vorm van verhalen. Al voor we als mensheid konden schrijven, vertelden we elkaar verhalen rond het kampvuur om elkaar te vermaken en om informatie over te dragen. Later zijn er wetenschappelijke conclusies getrokken dat er in feite maar 6 (of 12, afhankelijk van de indeling) verhaalstructuren zijn. Daarom lijken verhalen als Beauty and the Beast, West Side Story en Romeo & Julia, ook zo op elkaar.
Wij maken gebruik van deze kennis. Als we voor jou verhalen maken, houden we rekening met verhaalstructuren waarvan bewezen is dat mensen ervan houden. Vervolgens stoppen we er altijd iets unieks in. Een verrassende twist, een vernieuwend inzicht of een ander perspectief. Zo zijn onze verhalen herkenbaar en verrassend tegelijk. De ideale combinatie. Hoe zo'n verhaal er uiteindelijk uit komt te zien, kan enorm verschillen. Van diepte-interviews tot escaperooms. Van (bedrijfs)sprookjes tot waargebeurde casuïstiek en van korte detectives tot spannende soaps.
Gamification
Net als bij storytelling weten we dat er in de basis niet meer dan 7 ‘gameplays’ zijn. Hier kunnen we natuurlijk wel oneindig mee variëren en spelen (pun intended). Alle mensen vinden spelen leuk! Het is de manier waarop we als kind alles leerden en waarom we het ook als volwassenen zo fijn vinden om een spel, quiz of puzzel op te lossen. Wij ontwikkelen (serious)game-oplossingen om jouw toegevoegde waarde en proposities over te brengen. Ook onze gamification kent vele verschijningsvormen. Van fysieke kaartspellen tot online quizzes. Van escaperooms tot dobbelspelen en van gegamificeerde evenementen tot rollenspellen.
Functie
Welke functie heb je als merk (met je product of dienst) voor je doelgroep? Of, welke functie kan je nog claimen om aandacht te vragen voor je merk? Wij kunnen functies uitwerken of designen om jou te promoten. Vaak kijken we daarbij naar de (merk)archetypen (gebaseerd op de kennis van Carl Jung) om de rol van een merk voor de doelgroep scherp te krijgen. Dit verhelderen van een functie helpt bij het schrijven van pakkende copy, maar kan ook leiden tot totaal nieuwe (branded)producten en diensten. Zo hebben wij voor klanten wijn-koopjes-zoekers, social persona’s en gestroomlijnde owned-media formats ontwikkeld.
Entertainment
Doelgroepen laten zich graag vermaken. Live, maar natuurlijk ook via allerhande media. Wij ontwikkelen dan ook graag entertainment-formats, of zoeken passende samenwerkingen met bestaand entertainment voor de doelgroep. Dat kan zijn in de vorm van sponsoring, maar vaak sturen we op werkelijke, inhoudelijke items die jouw dienst of product tastbaar maakt. Zo ontwikkelden we ‘Najib doet een lijntje’ met Najib Amhali, waren we betrokken bij de allereerste storylinesponsoring bij Goede Tijden, Slechte Tijden en verzorgden we alle fashionpartnerschips van The Voice Kids.
"We kregen drie zulke pakkende concepten, dat het onmogelijk was daar een keuze uit te maken. We hebben er gewoon drie campagnes na elkaar van gemaakt."
Concepten en formats zijn er, net als onze klanten, in alle soorten en maten en dus ook prijscategorieën. We kunnen voor je aan de slag met één, twee of drie concepten waaruit je kunt kiezen. Wij zorgen voor de benodigde analyse en inzichten, werken de bedachte concepten uit en presenteren ze aan je. Liefst live natuurlijk maar online kan, met dank aan corona, ook. Na de presentatie krijg je van ons per mail een pdf met alle inzichten en concepten.
Daarna kunnen we je natuurlijk verder helpen met de productie de uitingen van het concept. Dat kan diverse content zijn die we ook voor je kunnen uitzetten in alle mogelijke media. Dat is helemaal afhankelijk van jouw wensen.
Bij het maken van een concept of format, gebruiken we graag en veel deze modellen:
MBTI
MBTI (Myers-Briggs Type Indicator) is een psychologische test die de indeling van persoonlijkheid in 16 verschillende types baseert op vier dimensies van persoonlijkheid: Extraversie/Introversie, Sensing/Intuition, Thinking/Feeling en Judging/Perceiving.
B=MAT
Het B=MAT model (Behavior Model for Motivation and Analysis of Tasks) van BJ Fogg stelt dat gedrag voortkomt uit de samenwerking van drie factoren: motivatie, kennis en mogelijkheid van een taak. Een gedragsverandering zal alleen plaatsvinden als deze drie factoren gelijktijdig aanwezig zijn. Is dit het geval, zal de persoon de taak uitvoeren.
Invloed volgens Cialdini
Het Influence Model van Cialdini beschrijft, inmiddels zeven, principes van sociale invloed die mensen gebruiken om anderen te overtuigen: Consistentie, Wederkerigheid, Sympathie, Sociale bewijskracht, Autoriteit, Schaarste en Eenheid. Deze principes van invloed zijn zo krachtig omdat ze zijn gebaseerd op diepgewortelde menselijke impulsen en instincten.
LoyaltyLoop
Het Loyaltyloop-model is een marketingbenadering die bedrijven helpt om hun klanttevredenheid te verhogen en klantloyaliteit te versterken. Het model stelt voor dat een succesvolle loyaliteitsstrategie zich richt op zes stappen: Aanwinst, Activeren, Verrijken, Verlengen, Waardevolle gedragingen en Herhalingsaankoop. Elk van deze stappen heeft een specifieke set van activiteiten en doelstellingen om klantloyaliteit te bereiken.
Storycircle
De Storycircle, ontwikkeld door McKee, is een structuur voor het creëren en vertellen van verhalen. Dit model bestaat uit acht elementen: een situatie, een trigger, een zoektocht, een keerpunt, een crisis, een beslissing, een slot en een uitkomst; de nieuwe situatie. Elk van deze elementen dient een specifieke functie in het verhaal en helpt bij het creëren van spanning, het opbouwen van personages en het vertellen van een intrigerend en overtuigend verhaal.
Ben je benieuwd wat voor concept of format we voor jouw organisatie kunnen creëren? Geef ons gewoon een belletje of mail Rembrandt, en we maken snel een afspraak om je doelen te bespreken.