Smart insights

Doelgroeponderzoek

Hoe hoog we soms ook willen reiken, het begint altijd bij de basis. Een belangrijk onderdeel daarvan is bij ons het doelgroeponderzoek. Want, het mooiste huis staat op de stevigste basis (zelfbedacht spreekwoord, maar je begrijpt wat we bedoelen).

Wat is een doelgroeponderzoek?

Een doelgroepanalyse of -onderzoek is een soort recherchewerk om (toekomstige) klanten in kaart te brengen. Met dit onderzoek achterhalen we hun wensen, behoeften en mediaconsumptiegedrag. Op basis van deze onderzoeksresultaten kunnen we de klanten effectiever benaderen, bijvoorbeeld door met gerichte oplossingen te komen voor hun problemen of vraagstukken.

Hoe doen wij een doelgroeponderzoek?

Het begint natuurlijk met de briefing. Wat zijn jouw doelstellingen? Wat zijn volgens jou de (potentiële en bestaande) doelgroepen? Dit is de kickstart van ons onderzoek naar de markt en de doelgroep(en). De briefing en alle andere inzichten uit de marktanalyse, gebruiken we als input voor onze doelgroepanalyse. We hebben daarvoor verschillende mogelijkheden: we doen onafhankelijk deskresearch, een aantal interviewsessies met bestaande en of potentiële klanten of raadplegen onze onderzoekstools om een kwantitatief representatief onderzoek te doen. Of we doen ze allemaal. Wat maar nodig is om de doelgroep volledig in kaart te krijgen.

Waarom doen we hiervoor zoveel moeite, zal je je misschien afvragen. Dat zullen we je vertellen: de inzichten die voortkomen uit de marktanalyse, de doelgroepanalyse en de CEP's (Category Entry Points), worden gebruikt als de basis voor onze doelgroepverfijning, conceptontwikkeling en de mediastrategie in een latere fase. Het vormt dus onze basis voor alle verdere acties. Als deze basis grondig is gelegd, zitten we vanaf het begin op het juiste spoor. Wij hechten hier dan ook groot belang aan.  

Fundering

Markt- en doelgroeponderzoek moet echt goed zijn. Het is de basis

Wat krijg je van ons?

De opgedane kennis houden wij natuurlijk niet voor onszelf. We delen alle inzichten en output. De output die we leveren, is onder andere:

  • Wie wel en niet tot de doelgroep behoort.
  • Grootte van deze doelgroep.
  • Socio-demografische kenmerken van deze doelgroep.
  • Mogelijk marktpotentieel van deze doelgroep.
  • De mediatypen die ze bovengemiddeld consumeren.
  • Digitale- en offlinekanalen die zij graag consumeren.
  • Barrières die zij ondervinden bij de aanschaf van een dienst of product.
  • Hobby’s, activiteiten, interesses en behoeften van de doelgroep.
  • Hoe het demografisch sitebezoek zich verhoudt tot de concurrentie.
  • Via welke kanalen de doelgroep op de website komt en hoe zich dat verhoudt ten opzichte van de concurrentie.
  • Jouw (bruto) mediaspendings en hoe deze zich verhouden ten opzichte van de concurrentie. Hierin wordt ook vermeld in welke maanden de concurrenten het meest actief zijn en welke zenders zij inzetten.

    Toolkit

    We gebruiken bij het maken van een doelgroepanalyse verschillende modellen en tools.

    • Voor het analyseren van websitebezoek van vergelijkbare concurrenten, gebruiken we online traffic analyse tools.
    • Voor mediaconsumptiegedrag analyse, gebruiken we de NOM (Nationaal Onderzoek Multimedia) doelgroepmonitor (een grote onderzoeksdatabase met 17.000 respondenten).
    • En voor media spendings binnen je categorie of van specifieke concurrenten, gebruiken we Nielsen. 

    Maar we zijn niet exclusief aan bovenstaande gereedschappen gebonden. We hebben natuurlijk ons eigen ‘geheime wapenarsenaal’ en we vullen onze toolkit geregeld aan met andere specifieke & relevante doelgroep-analysetools. The more the merrier!

    Voorbeelden van een doelgroepanalyse

    Voor NHA Opleidingen hebben we bij de start van onze samenwerking, een uitgebreide doelgroepanalyse gedaan op vier vooraf vastgestelde doelgroeppersona's. Per persona keken we in hoeverre ze van plan waren om binnen 12 maanden een vrijetijdscursus en of (vak)opleiding te gaan volgen. En natuurlijk welke hobby’s, interesses en activiteiten ze veelal beoefenen in hun vrije tijd. Daarbij brachten we per persona ook nauwkeurig het mediaconsumptiegedrag in kaart.

    Om de Category Entry Points (CEP) - dit zijn relevante momenten en koopsituaties waarop je merk overwogen wordt - te bepalen die van toepassing zijn op de cursus/opleiding branche, hebben we beschikbaar onderzoek van uitgevers gebruikt. Dit gaf ons waardevolle inzichten waarmee we de conceptontwikkeling verder konden verfijnen. Door het jaar heen houden we met regelmaat de vinger aan de pols door concurrentie-spendings en web traffic analyses waardoor NHA steeds inzicht heeft in hun positie ten opzichte van hun directe concurrenten.

    Meer weten over jouw doelgroep?

    Wil jij er achter komen wie je doelgroep écht is en waar hij behoefte aan heeft? Wij helpen je graag!

    Neemt contact op