Campagnemanagement kun je zien als de vinger die we aan de pols houden tijdens de hele periode dat de (media)campagne loopt. Hoe we dat doen? Door bijvoorbeeld een meetplan op te stellen waarin we vooraf bepalen hoe we de campagne gedurende de looptijd gaan doormeten. Zowel kwalitatief als kwantitatief. Een datagedreven werkwijze noemen wij dat. Het succes van een campagne staat of valt vervolgens met het continue monitoren en optimaliseren van de inzet. Daar worden wij nou blij van!
Op het moment dat een campagne begint, start het echte campagnemanagement pas. Dit houdt in dat we elke dag actief aan de knoppen zitten om de campagne nog beter te laten presteren en renderen. We kijken welke targeting het beste werkt, houden het verloop van de inzet en de timings in de gaten, kijken welke creatieve versies beter werken, enzovoorts. Door een campagne continu te blijven monitoren en optimaliseren, wordt een campagne beter. En dat is meteen ook de toegevoegde waarde die wij leveren.
Wij werken vanaf onze start in 2008 uitsluitend op basis van afgesproken uurtarieven voor het werk dat we doen, en dus niet op basis van surco's of kickbacks van mediapartijen. Met eventueel onderhandelde mediakortingen, verhogen we de media-inzet of verrekenen we de korting in het mediabudget. Zo houden we ons advies onafhankelijk en de geldstromen inzichtelijk en zuiver.
In de tussentijdse- en eindevaluatie kijken we wat er nog beter kan en welke tools we in huis hebben om dat voor elkaar te krijgen. Ook checken we waar bijvoorbeeld aanpassingen gedaan kunnen worden aan het concept, de fotografie of tekst. Deze inzichten gebruiken wij dan weer als input voor de volgende fase van de campagne, zowel voor creatie als voor media. Nu weet je wat wij bedoelen als we het hebben over onze circulaire manier van werken.
In campagnemanagement zorgen we dat jouw campagne gaat vliegen. You ask. We make it happen!
Kort gezegd: continue monitoring en optimalisaties, tussentijdse rapportages en uitgebreide eind evaluaties. Wanneer een campagne loopt, houden wij continue alle data nauwgezet in de gaten om direct te kunnen bijsturen.
Wij als datavreters kunnen de ruwe cijfers natuurlijk direct lezen en interpreteren, maar misschien schrikken ze jou af. In dat geval creëren we voor jou een overzichtelijk dashboard. Zo kan je de realtime resultaten volgen én directe feeling houden met de campagneresultaten. Wat voor data dat is? Denk aan het aantal impressies, frequenties, CTR’s (Click Through Rates), views, impacts, gespendeerde tijd op website, conversies, enzovoort.
We kunnen verschillende soorten dashboards voor je maken, zodat je niet alleen realtime inzicht hebt maar ook, en dat is belangrijker, de mogelijkheid te optimaliseren. Ook op het gebied van content en KPI’s kunnen we dashboards maken over de resultaten van de campagne. Denk hierbij aan website performance of cijfers van de resultaten op de verschillende socials. De KPI’s zijn weer handig om de rest van je organisatie mee op de hoogte te houden. Kortom: wij richten het dashboard zo voor je in dat je in één oogopslag inzicht hebt in de – voor jou – relevante cijfers.
We kunnen het belang van meten dus niet genoeg benadrukken. En optimalisatie. En weer meten. En weer optimaliseren. Het wordt een beetje saai, maar niet minder waar.
Afhankelijk van het medium of kanaal, gebruiken wij specifieke state-of-the-art campagnemanagement-tools om de campagne zo efficiënt en effectief mogelijk in te richten en te laten presteren. Denk hierbij aan bijvoorbeeld de juiste targeting instellingen, timing, budgetverdeling en de inzet van nieuwe creatieve versies van de content.
Oké, allemaal leuk en aardig. Maar hoe ziet jullie campagnemanagement er in de praktijk uit? Nou, zoals hier voor de NHA waarbij we veel A/B testen hebben gedaan met verschillende soorten content en media. Bij de videoportretten die we voor ze gedraaid hebben, gaven we extra zichtbaarheid aan die docu’s (zo noemen we de videoportretten) met de hoogste doorkijkratio’s.
Benieuwd wat we voor jou kunnen betekenen? Geef ons dan een belletje of stuur een mail naar Lennart