Impactful media

Mediastrategie

Ons mediagedrag verandert. Mede door technologie gedreven, zorgen nieuwe (digitale) media voor een steeds verder versnipperd medialandschap. Wij helpen jou om in dit enorme speelveld de slimste keuzes te maken voor het bereiken van jouw doelgroep. Via het juiste kanaal en op het juiste moment. Hoe we tot die slimme, juiste keuze komen? Door een mediastrategie te ontwikkelen natuurlijk!

Wat is een mediastrategie?

Een mediastrategie is een strategische routekaart op basis van marketing- en communicatiedoelstellingen. Als je deze route volgt, kom je bij het mediaplan en de media-inkoop uit, om zo je doelgroep via de juiste kanalen te bereiken; klaar voor de interactie. Maar zover zijn we nu nog niet. We beginnen bij het begin: het bepalen van de mediastrategie.

Hoe komen we tot een mediastrategie?

Om tot een gedegen mediastrategie te komen, doorlopen we een aantal stappen:

Briefing
Een goede en heldere briefing is het startpunt. We hebben antwoord nodig op vragen als: 

  • Wat is je doelstelling (branding of meer actiematig)?
  • Wie is je doelgroep?
  • Waarom is dit je doelgroep?
  • Wat is je gewenste timing?
  • Sluit deze timing wel aan bij koop en/of gebruiksmomenten?
  • Wat is je boodschap?
  • Wie zijn je concurrenten?
  • Welke eerdere ervaringen zijn er geweest met campagnes?
  • Wat is je campagnebudget (en is dit inclusief of exclusief productie)?

Inzichten en doelgroeponderzoek
In deze fase maken we een analyse van de markt en bepalen we de positie van het merk ten opzichte van de concurrentie. Zowel qua bestedingen als profiel. Ook maken we een uitgebreide doelgroepanalyse en brengen het mediaconsumptiegedrag in beeld, zodat we goed weten waar de doelgroep zich bevindt en hoe we deze effectief kunnen bereiken.

Mediaplan
Pas na al die uitgebreide onderzoeken op het gebied van de markt, concurrentie, doelgroep en nog zo'n tiental analyseterreinen, gaan we aan de slag met het vormgeven van het mediaplan. Het mediaplan is een heel concrete uitwerking van de strategie. Hierin vind je een doordachte kanaal- en formaatselectie, timing, tactiek en contactstrategie. We kijken naar owned, earned, shared en paid media. Naar precisie targeting en retargetting, maar ook naar veelgebruikte kanalen en opkomende, vernieuwende media.

Onze datavreters feesten nog even door met een doorrekening hoeveel mensen we kunnen bereiken per kanaal, wat de mogelijke conversie is naar site- en/of winkelbezoek en eventueel zelfs naar leads en/of verkopen. Voor de generalisten onder ons vatten zij alles samen in een overzichtelijke jaar- en/of campagnekalender met de bijbehorende business case.

De fundering

Op basis van onderzoek en analyses, maak je meetbaar slimmere keuzes.

Wat krijg je van ons?

Na een uitgebreide briefingsessie, stellen we een debrief op met daarin een samenvatting van de uitgangspunten en een plan van aanpak. Na een, meestal juichend, akkoord hierop, gaan we aan de slag. We maken de mediastrategie doorgaans in gemiddeld 2 à 3 weken, afhankelijk van de drukte en complexiteit van de case. Vervolgens presenteren we deze mediastrategie persoonlijk en sturen dit na de meeting nog toe per mail, eventueel aangevuld met extra documenten. 

Toolkit

Een model dat we veel gebruiken bij het maken van de mediastrategie is 'See, think, do, care". Het strategisch idee achter deze modellen is dat je eerst een brede doelgroep wil inspireren met een algemene (doorgaans meer thematische) merkboodschap: See. Vervolgens wil je een specifiekere doelgroep nogmaals bereiken op een meer informatieve en interactieve wijze met een gerichtere product-/serviceboodschap: Think. Hiermee creëer je een dialoog met je doelgroep en bouw je aan hun overweging dat jouw merk, dienst of product hetgeen is waar ze gebruik van gaan maken. Als deze doelgroep een paar keer is bereikt kunnen we vervolgens een stapje verder gaan door de boodschap nog activerender te maken. Hiermee zullen we de doelgroep sneller verleiden, laten kennis maken met een product of dienst en laten converteren: Do. Tot slot komen we de in de Care-fase. Dit is de fase waarin je klanten verder aan je verbindt en echt gaat werken aan een klantrelatie. Hier wil je dat de klant genoeg geprikkeld wordt om aan je merk of bedrijf verbonden te blijven. De doelgroep is dus iedereen die in de DO fase iets bij jou heeft gekocht of is overgaan tot het afnemen van een dienst.

Kortom; afhankelijk van jouw doelstelling, kunnen we hiermee awareness, propositiebekendheid of leadgeneratie bereiken. Of dus alle drie in één campagne. Per fase stellen we altijd ook specifieke KPI’s vast, zodat we elke fase op de juiste metrics kunnen evalueren en bijsturen.

Voorbeelden van een mediastrategie

Voor WE Fashion hebben we een succesvolle mediastrategie opgezet voor hun WE Weddings campagne in het voorjaar van 2022, toen veel uitgestelde bruiloften werden gevierd.

Meer weten?

Wil je met je campagne echt de aandacht van je doelgroep(en) naar je toe trekken zodat je investering ook meetbaar resultaat oplevert? Neem dan contact op met Lennart en we gaan aan de slag met een doortimmerde mediastrategie.

Neem contact op