Smart insights

Marktonderzoek

In de wereld zoals die nu is, kun je zo’n beetje alles te weten komen. De vraag is dus allereerst: wát willen we precies weten? Als dat helder is, kijken we naar manieren om die informatie zo goed en efficiënt mogelijk in ons bezit krijgen. Dat doen we met marktonderzoek. En dat delen we met jou, want daar doen we het voor!

Wat is een marktonderzoek?

Jij bent de expert op het gebied van jouw product(en) en markt. Wat wij jou kunnen bieden, zijn onze inzichten in het gedrag van jouw doelgroepen en hoe dat beïnvloed wordt door wereld waarin zij zich bevinden. We beginnen met het opstellen van relevante vragen: welke trends zijn relevant voor jouw markt? Wat is typerend voor het gedrag van je doelgroepen? Zitten daar veranderingen in? Uit welke hoek kun je de komende jaren concurrentie verwachten? Hoe gaat artificial intelligence jullie producten of diensten veranderen, of het gedrag van je doelgroepen? Misschien komt de concurrentie wel uit een heel andere richting dan je denkt.

Hoe doen wij een marktonderzoek?

We kijken natuurlijk niet alleen naar de wereld rondom jouw organisatie, maar vooral naar jouw organisatie zelf. Wanneer er al veel onderzoek is gedaan in jouw sector, halen we dat op, en waar nodig doen we zelf onderzoek. Vaak praten we met je klanten. In groepssessies, één op één kwalitatieve interviews of juist via vragenlijsten. Daarin betrekken we je bestaande klanten of halen we onze informatie uit online panels. We doen wat nodig is om goed te doorgronden wat er relevant is voor jouw doelgroepen, en daarmee voor jouw merk om omarmd te worden. Het begint met de juiste inzichten. Precies daarom vinden we deze onderdelen zo belangrijk. 

Wat we allemaal doen om het plaatje compleet te krijgen:

  • Marktanalyse en jullie positie in de markt.
  • Concurrentieanalyse; wat is jullie positie ten opzichte van concurrenten?
  • Onderzoek naar jullie kwaliteiten, voordelen en onderscheidend vermogen.
  • Website perfomance scan; zowel van jou als die van je concurrenten.
  • Search analyse (SEO en SEA).
  • Markttrends, door middel van deskresearch.
  • Interviews en feedback van je klanten of doelgroepen.
  • Inzichten vanuit consumentengedrag, ontwikkelingen in de buitenwereld.

En misschien wel de belangrijkste; wat is de Category Entry Point (CEP), de reden waarom iemand een bepaald product wil hebben.

Insights matter

"De inzichten die we kregen na de research, hebben onze communicatiestrategie een stuk makkelijker en doelgerichter gemaakt."

Wat krijg je van ons?

Je krijgt natuurlijk een inspirerende presentatie en aansluitend het rapport met onze bevindingen en inzichten. Niet een dik pak papier dat in een la belandt, maar een prettig document dat goed presentabel is, ook voor jou om intern te presenteren (optioneel in je eigen huisstijl). Het liefst presenteren we dit als onderdeel van wat we jou nog meer te bieden hebben: als fundament voor een strategisch communicatiekader, creatieve concepten en formats met een bijpassende mediastrategie. We zijn namelijk goed in het strategische denkwerk, maar houden net zo veel van het in praktijk brengen van de opgedane kennis. Met welke communicatie gaan we nu je doelgroep voor jou winnen? Welke media-inzet is daarbij relevant? Het liefst maken we een totaalpakket voor je: inzichten, content en media. Met onze 3-eenheid leveren we het beste werk voor jou.

Toolkit

We vinden het belangrijk om heldere, duidelijke en vooral begrijpelijke uitkomsten van onze analyses te delen. Daarom geloven we in bewezen methodes en modellen die hout snijden. We passen de keuze van de modellen die we gebruiken, aan op je vraag. 

  • Voor het in kaart brengen van de markt en het onderscheidend vermogen van jouw organisatie ten opzichte van de concurrentie, gebruiken we graag het Sweet spot model van Collis & Rukstad, ontwikkeld aan Harvard. Hiermee krijg je ook de relevantie voor je doelgroepen te zien.
  • Voor een trendanalyse maken we voornamelijk gebruik van diepte-interviews, deskresearch, expertmeetings of deepdive-sessies. Zo combineren we de informatie uit de buitenwereld met de kennis die al in je organisatie voorhanden (maar soms verborgen) is. Ook ontwikkelen we questionnaires die onder meerdere doelgroepen kunnen worden uitgezet. Dat kunnen doelgroepen zijn die jij al kent (zoals je eigen klanten database), maar ook nieuwe groepen waar je meer inzicht in wil hebben. 
  • Afhankelijk van de vorm van het onderzoek, maken we gebruik van passende tools: van Menti om in een groepssessie ideeën, meningen en ervaringen uit te vragen, tot Typeform voor questionnaires en Factsnapp voor snelle inzichten uit een bredere groep in de samenleving.
  • Als het heel specialistisch werk betreft, dan werken we graag samen met marktonderzoeksbureaus die daarin uitblinken. Denk aan partijen die Brand tracking uitvoeren, zoals bijvoorbeeld DVJ Insights, MarktEffect en Memo2. En we staan altijd open om nieuwe partijen te leren kennen. En ja, dat is een uitnodiging.

Onze tools zijn dus belangrijk bij het vinden van essentiële inzichten. Maar belangrijker nog dan de tools, zijn de mensen die aan de knoppen zitten. Degenen die weten waar we naar op zoek zijn en daarbij de juiste tools inzetten. Die mensen hebben we in huis.

Voorbeelden van een marktonderzoek

Voor Universiteit Twente voeren we al jaren onderzoek uit onder verschillende stakeholders, en vertalen die naar voor hen relevante concepten en positioneringen. Daar zijn we best trots op, want als er ergens mensen rondlopen met verstand van onderzoek, is het natuurlijk op een universiteit!

Meer weten?

Van drie klantinterviews tot een korte poll onder de Nederlandse bevolking, voor elk budget en elke vraag hebben we een oplossing. Nannie helpt je graag op weg!

Neem contact op