Smart Insights

Merkpositionering

Jij weet alles van je organisatie. En je bent druk met de werkzaamheden van alledag. Nadenken over je merkpositionering of -belofte staat zeker nog op je to do list. En je wil ook zeker nog wel eens aan de slag met je missie en visie of je propositie. Maar hoe pak je dit pragmatisch aan zonder in een (tijdrovend) traject met ellenlange sessies te verzanden? Nou, door ons te bellen natuurlijk!

Wat is een merkpositionering?

Een duidelijke positie in de markt, en een richtinggevende merkbelofte die in woord en beeld duidelijk maakt waar je organisatie voor staat; dat is een merkpositionering. Onze toegevoegde waarde zit erin dat we inzichten van buiten bij je binnen brengen en laten aansluiten bij waar jullie goed in zijn. Dat doen we door eerst te kijken naar wat er in de buitenwereld gebeurt. Welke trends zijn relevant voor jouw markt? Hoe profileren je concurrenten zich? Wat is typerend voor de perceptie en het gedrag van je doelgroepen? En dat koppelen we vervolgens aan jullie binnenwereld: wat is belangrijk voor jullie? Wat is het DNA van jullie organisatie? Zijn jullie nuchter, sexy, wereldverbeteraars, gemoedelijk of uitblinkers? Wij helpen je om het vast te stellen en op een aansprekende manier te verwoorden en verbeelden. Zo geeft het richting aan jouw hele organisatie.

Hoe gaan we te werk bij een merkpositionering?

Wij doen grondig onderzoek naar jouw wereld en vooral die van je doelgroepen en je concurrenten. We checken wat er allemaal al onderzocht is in jouw sector en waar nodig doen we zelf onderzoek. Dat doen we bijvoorbeeld door met je klanten in gesprek te gaan; in groepssessies, 1 op 1 interviews of met behulp van vragenlijsten. Met je bestaande klanten of via online panels. Zie ook markt- en trend research

Om jullie te helpen met je positionering, doen we ook deepdive-sessies met experts uit jullie organisatie. De kennis die al in je organisatie zit, is immers de beste basis voor je positionering. Laat het gerust aan ons over om de belangrijkste zaken boven water te krijgen. Dat kan vanuit de board komen, maar ook vanuit de onderzoeksafdeling, klantenservice of verkoopmedewerkers. Wij stellen de juiste vragen aan de juiste mensen en helpen je vervolgens om je positionering scherp te stellen. 

We geven er woorden aan die jouw organisatie verder brengen. Of dat nu met een missie en visie is, een raison d’être, of de why, de how en de what. Wij verwoorden en verbeelden jullie positionering op een manier die aansluiting vindt bij en in jullie organisatie. 

Meerwaarde

"De inzichten uit de merkpositionering hebben ons een heel nieuw marktaandeel opgeleverd!"

Wat krijg je van ons?

Wij leveren een brandbook op waarmee je hele organisatie verder kan. Hierin leggen we de belangrijkste inzichten van jullie doelgroepen vast, jullie SWOT, de keuzes die gemaakt zijn met betrekking tot de positionering, en ook een basis voor jullie nieuwe manier van communiceren. In woord én beeld. Dit is het strategische fundament onder jullie verdere marketing en communicatie. Als jullie daar behoefte aan hebben, werken we ook een bijpassende huisstijl uit. Als we toch bezig zijn…

Toolkit

Afhankelijk van je vraag, werken we met de modellen die daarbij passen. We geloven namelijk in bewezen methodes die hout snijden. En waarmee we complexe zaken eenvoudig kunnen verwoorden.

We maken graag gebruik van het Sweet spot-model van Collis & Rukstad, ontwikkeld aan Harvard. Hiermee brengen we de markt en het onderscheidend vermogen ten opzichte van concurrentie in kaart, en waar de relevantie voor je doelgroepen zit.

Ligt jullie vraagstuk op het gebied van je merkstrategie en positionering? Dan gebruiken we graag de Golden Circle van Simon Sinek: deze eenvoudige aanpak kan heel goed werken om besluiten te nemen en richting te geven. Ook hebben we verschillende methodes om jullie missie en visie scherp te formuleren. 

De modellen waar wij mee werken, zijn niet nieuw maar hebben hun waarde bewezen. Kenmerkend aan onze aanpak, is dat we geloven in duidelijke, concrete taal. Niemand is geholpen met een vage missie die iedereen moet pleasen en daardoor zo abstract is geworden dat hij geen richting meer geeft.

Wij zijn goed in het vinden van een ‘common ground’ voor verschillende bloedgroepen. We snappen de gevoeligheden en tegenstrijdige belangen, en hebben de juiste mensen in huis om alle kikkers in één kruiwagen te krijgen. We vinden het een leuke uitdaging om dat samen met jullie voor elkaar te krijgen. 

Hier vind je meer over onze methodes en (onderzoeks)mogelijkheden die we inzetten om de juiste inzichten boven water te krijgen. 

Voorbeelden van een merkpositionering

We hebben voor uiteenlopende klanten leuke trajecten aangepakt. Van kleine adviesbureaus tot middelgrote trainingsbureaus, en van eventbureaus tot opleidingen en faculteiten van de Universiteit Twente. De enige voorwaarde voor een geslaagde uitkomst, is de wil om ermee aan de slag te gaan. Dan staan wij klaar om je verder te helpen.

Een mooi voorbeeld van zo’n geslaagde uitkomst is Magnus Energy, waar wij samen met hen zijn uitgekomen op een scherpe merkpositionering die vervolgens vorm kreeg in een nieuwe huisstijl en website.

Meer weten?

Wil je keuzes maken en houd je van duidelijke taal? Neem dan gerust contact op. En vinden jullie het juist spannend om keuzes te maken, of moeilijk om alle stakeholders op één lijn te krijgen? Neem dan zeker contact op! 

Mail Nannie