Een mooi onderdeel van ons vak is het inkopen van media. Daarover bestaan nogal wat (voor)oordelen en onduidelijkheden. brandwebbing houdt juist van transparantie, dus hierbij wat inkijkjes over hoe media-inkoop écht werkt.
Om media in te kopen, heb je ten eerste een groot en divers netwerk van mediapartijen nodig. Wij besteden altijd veel aandacht aan onze contacten aangezien wij op grote schaal media inkopen, zowel off - als online. Dit netwerk hebben wij zorgvuldig opgebouwd en onderhouden we goed. We spreken regelmatig af met uitgevers, tv- en radiostations, digitale en buitenreclame-exploitanten om op de hoogte te blijven van de nieuwste mogelijkheden en laatste trends. Dit is de basis. Hier worden nog geen deals gesloten, maar wel veel kennis gedeeld en geïnvesteerd in onze relaties.
Ten tweede moet je stevig kunnen onderhandelen over de prijs. Over hoe die prijzen tot stand komen, bestaan nogal wat misverstanden. Belangrijkste is, weinig verrassend, kennis van de markt en van reële prijzen. Een voorstel van een publisher, pluizen we bijvoorbeeld tot op de komma nauwkeurig uit en we bepalen vervolgens een reële netto mediawaarde per onderdeel. Hiermee kunnen we een onderhandelingsgesprek goed onderbouwd aangaan. We weten precies welk prijsniveau haalbaar is en we gaan een pittig gesprek niet uit de weg. Wel doen we dit altijd met respect voor de andere partij. En dit wordt gewaardeerd. We gaan dus niet alleen voor de goedkoopste dagprijs, maar voor een duurzame en eerlijke prijs waarmee onze klanten maximaal rendement kunnen behalen op hun campagnedoelstellingen. Deze kennisgestuurde inkooptactiek maakt het verschil. En daar zijn niet alleen wij, maar ook onze klanten blij mee!
"Geweldig om echt iets bijzonders te maken voor je doelgroep. Dat betaalt zich altijd uit!"
Net als bij consumentenproducten, hebben we ook bij de media-inkoop van advertentieruimte binnen TV, Radio, Print & Online platforms, te maken met inflatie. Dit heeft meerdere oorzaken. De belangrijkste is wel de toegenomen vraag en tegelijk afgenomen voorraad (= schaarste). Vooral binnen het medium TV daalt de lineaire kijkdichtheid en mag de Ster steeds minder reclamezendtijd verkopen. Maar ook de grondstofprijs voor ‘Print’ (papier) stijgt flink. Ook hier werkt de toenemende vraag, media-inkoopinflatie in de hand. Een deel van ons werk is om media-inkoop-benchmarks op te bouwen. Ons team is daar al jarenlang druk mee bezig. Zo kunnen we in onderhandelingen ons mannetje staan.
Soms is het in het belang van de klant om voor de media inkoop samen te werken met specialistische inkoopcentrales voor RTV en Buitenreclame. Voor internationale campagnes hebben we ook een eigen netwerk aan bureaus die ons kunnen helpen om een goede, lokale campagneprijs uit te onderhandelen. Bij veel digitale campagnes die via een automatisch veilingmechanisme (programmatic) worden ingekocht, ontvangen meerdere ‘tech partijen’ een toeslag op targeting opties. Dit maakt het allemaal niet doorzichtiger. Adverteerders hebben vaak daardoor onvoldoende zicht op het verschil tussen de bruto (lees: tariefkaart) prijs en de netto (lees: onderhandelde) prijs. Een adverteerder kan zo weleens het beeld krijgen van schimmige kortingafspraken tussen publisher en mediabureau. Gelukkig doen wij hier niet aan mee en gelooft brandwebbing in volledige transparantie en handelen we hier ook naar in onze offertes.
Zeker, ook wij willen onze boterham beleggen, maar dat doen we puur op projectprijzen. Die projectprijzen bepalen we op basis van hoeveel tijd de werkzaamheden per project kosten en worden los van het mediabudget begroot. We werken dus niet op een mediabudgetpercentage of -volumeafspraken met bepaalde exploitanten, juíst omdat dit schuurt met het volledig objectief kunnen plannen en het maken van strategische keuzes. Alle onderhandelde kortingen zijn dus voor de klant. Die mag vervolgens zelf weten wat die daarmee doet; of terug in de portemonnee of direct weer investeren in additionele mediaruimte.
Zo! Nu weet je hoe het zit. En hoe deze mooie mediawereld ook kan werken op open en eerlijke basis. Een geïnformeerd mens telt voor twee. Mocht je hierover door willen praten: je bent altijd van harte welkom!
Wil je doorpraten over het inkopen van media? Je bent altijd van harte welkom! Onze media director Lennart helpt je graag!